Interviews, achtergrondverhalen en toelichtingen voor Preludium, het maandelijkse tijdschrift van het Concertgebouworkest.

Een greep uit mijn interviews:

Van Baerle Trio: ‘We zijn blij met iedere noot die we kunnen spelen voor publiek’
- 'Eerbetoon aan een jeugdheld' met Joey Roukens over zijn nieuwe werk voor het Concertgebouworkest als hommage aan Leonard Bernstein
- 'The World According to Rijnvos' met Richard Rijnvos over zijn nieuwe werk Amérique du Nord voor het Concertgebouworkest
- 'Mahler hoeft niet groot en luid' met Ann Hallenberg over haar solodebuut met het KCO in Mahlers Rückert-Lieder
- 'Het mocht een uitdaging zijn' met Jörgen van Rijen over het tromboneconcert dat James MacMillan voor hem componeerde
- 'Ambachtsman en verteller' met Thomas Adès over zijn werk Totentanz
- 'Nieuwe muziek smaakt naar verse waltnoten en jonge wijn' met Kersten McCall over zijn fluitsolo in Luigi Nono's Y su sangre ya viene cantando
-
Daniel Harding: ‘De dag nadat ik mijn vliegbrevet haalde, dirigeerde ik Mahlers Achtste Symfonie.’

Achtergrondverhalen

- 'Een raadsel opgelost' over de tekeningen van Paul Süss waardoor Leo Smit zich liet inspireren voor zijn orkestwerk Silhouetten
- 'Vier instrumenten met twee handen' over Schönbergs Verklärte Nacht met Ellen Corver
- ‘Igor Stravinsky: Le baiser de la fée’ in de rubriek Notenbeeld
- ‘Dmitri Sjostakovitsj: Concert voor piano, trompet en orkest’ in de rubriek Notenbeeld
- Vesko Eschkenazy over Mendelssohns vioolconcert in de rubriek Notenbeeld
- ‘Dmitri Sjostakovitsj: Mahler als model’ over Sjostakovitsj’ vierde symfonie in de rubriek Notenbeeld
- Sjostakovitsj huilt, Sjostakovitsj lacht’ over Sjostakovitsj’ eerste pianoconcert in de rubriek Notenbeeld

En natuurlijk talloze toelichtingen bij werken van componisten variërend van Adès tot Zemlinsky.

 
Next
Next

Utrecht String Quartet